Excellent lärare
Göteborgs universitet har infört titeln excellent lärare som ett sätt att uppmärksamma lärares pedagogiska skicklighet.
Du som är tillsvidareanställd lärare vid universitetet kan ansöka om att bli prövad för titeln. Prövningen, som sker vid din fakultet, görs utifrån din dokumenterade och reflekterade pedagogiska praktik och grundas på universitetsgemensamma bedömningskriterier.
Titeln excellent lärare inkluderas i universitetets lönekriterier och ska uppmärksammas vid lönesamtal. Excellenta lärare har möjlighet att söka medel för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt.
När kan du söka?
Fakulteterna väljer själva när de tar emot ansökningar för titeln excellent lärare. Vid Sahlgrenska akademin hålls nästa ansökningsomgång 1 oktober – 30 november 2025. Vid övriga fakulteter kan du söka när som helst (ansökningar tas emot löpande).
Så här ansöker du om prövning
Är du på väg att ansöka om prövning för titeln excellent lärare? Läs gärna våra steg-för-steg-instruktioner.
Ansökningsblankett:
Adressen dit ansökan ska skickas hittar du här:
Förutsättningar för prövning
För att du ska kunna bli prövad som excellent lärare måste tre förutsättningar vara uppfyllda.
Skriv din pedagogiska portfölj
PIL-enheten har utarbetat anvisningar för upprättande av pedagogisk portfölj.
Handläggningsprocess och bedömningskriterier
Översikt över handläggningsprocessen:
Prövningen för titeln grundas på universitetsgemensamma bedömningskriterier:
Styrdokument
- Ordning för prövning av excellent lärare (pdf) (inloggning krävs)
Den pedagogiska akademin
Den pedagogiska akademin är ett kollegialt nätverk för excellenta lärare vid Göteborgs universitet. Nätverket ska vara en arena där de excellenta lärarna kan uppmärksamma och analysera pedagogiskt intressanta frågor, utbyta erfarenheter och diskutera idéer till nyskapande utbildning.
Läs mer om den pedagogiska akademin
Rapporter
- Excellenta lärare och pedagogisk akademi vid Göteborgs universitet. Hur känd är titeln och akademin bland lärare och studenter? (2021, pdf)
- Winka & Ryegård: Pedagogiska meriteringsmodeller – vid Sveriges universitet och högskolor 2021 (Umeå universitet, pdf)
Läs mer om Pedagogisk meritering
Antologin Pedagogisk meritering i och för förändring blev klar i april 2025 och har samlat över 50 författare från hela landet. Boken erbjuder en inspirerande samling erfarenheter, kunskaper och insikter om pedagogisk meritering och dess nuvarande roll i akademin. Genom författarnas olika perspektiv får läsaren insyn i både historik, utmaningar och framtida potential för pedagogisk meritering. Åsa Ryegård och Katarina Winka är redaktörer.
Den digitala versionen av antologin finns tillgänglig i fulltext i DiVA.
Bland kapitlen finns flera som är skrivna av excellenta lärare vid Göteborgs universitet: Christel Backman och Sara Uhnoo vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Maris Gillette och Sylva Frisk från Institutionen för globala studier och Katarina Lindahl vid PIL-enheten.
