Stäng
Gå direkt till
Huvudinnehåll
Enter
Gå direkt till
Meny
Enter
Gå direkt till
Sökfunktionen
Enter
Gå direkt till
Sidfoten
Enter
Gå direkt till
Kontakt
Enter
Gå direkt till
Om webbplatsen
Enter
Observera: viss funktionalitet kan vara begränsad om JavaScript är inaktiverat, vänligen aktivera JavaScript för en bättre upplevelse.
Meny
Lyssna
Kontakt
Svenska
English
Stäng huvudmeny
Huvudmeny
PIL-enheten
Kurser (och moduler)
Undermeny för Kurser (och moduler)
Högskolepedagogik 1 (ges som moduler)
Undermeny för Högskolepedagogik 1 (ges som moduler)
Så här ansöker du om att få PIL101 registrerad i Ladok
Högskolepedagogik 2
Undermeny för Högskolepedagogik 2
Handelshögskolans PIL102
Humanistiska fakultetens PIL102
IT-fakultetens PIL102
Konstnärliga fakultetens PIL102
Naturvetenskapliga fakultetens PIL102
Sahlgrenska akademins PIL102
Samhällsvetenskapliga fakultetens PIL102
Utbildningsvetenskapliga fakulteten (PIL102)
Högskolepedagogik 3
Handledning i forskarutbildning
Handledning för erfarna handledare i forskarutbildning
Bedömning och examination
Handledning av uppsatser och examensarbeten
Litteraturlistor
Aktiviteter
Undermeny för Aktiviteter
Seminarier
Undermeny för Seminarier
Digital examination på distans
Evidensinformerad undervisning i högre utbildning
Flipped classroom
Generativ AI – vad är det och hur påverkar det högre utbildning?
Generativ AI – exempel på användning i högre utbildning
Högskolepedagogik - en seminarieserie i samarbete med Open University
Kom igång med Padlet
Upphovsrätt, kopieringsavtal och creative commons
Variation som pedagogisk modell
Vinn med det visuella – att medvetet fånga studenterna genom bild, text och signaler
Workshoppar
Undermeny för Workshoppar
ABC-metoden – kickstarta din kursutveckling
AI-stuga: Kom igång med generativ AI som lärare
ALC – en introduktion till rummet och pedagogiken
Att konstruera flervalsfrågor för tentor
Creating a Course Policy for Generative AI
Föreläsning som studentaktiv undervisningsmetod
Gör film för undervisning – med mobiltelefon
Hybridundervisning
Ändrade examinationsformer i kölvattnet av ChatGPT
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG)
GU Online
Nätverket för digitalisering inom utbildning och lärande
Nätverket för erfarna forskarhandledare
Nätverksträffar för utbildningsansvariga
Resurser
Undermeny för Resurser
AI-genererat material i högre utbildning
Undermeny för AI-genererat material i högre utbildning
Introduktion till generativ AI
Inverkan på examination och bedömning
Möjligheter med generativ AI i högre utbildning
Juridiska och etiska aspekter
Ämnesrelaterade frågor
Checklista
Akademisk hederlighet och plagiering
Undermeny för Akademisk hederlighet och plagiering
Ny Canvas-modul om akademisk hederlighet
Råd till lärare (film)
Litteraturtips
Aktivt lärande
Undermeny för Aktivt lärande
Aktivt lärande som undervisningsstrategi
Kom igång - mer eller mindre
Aktivt lärande - studenternas perspektiv
Aktivt lärande i det digitala klassrummet
Exempel på övningar
ALC-salar
Undermeny för ALC-salar
ALC-salar vid Göteborgs universitet
Arbeta i ALC-sal
Exempel - kollegor berättar
Tips till dig som vill arbeta i ALC-sal
Lärarrollen i ALC-sal
Vad tycker studenterna om att arbeta i ALC-sal?
Exempel på övningar för arbete i ALC-sal
Nätverket för aktivt lärande och ALC
Lästips och länkar
Vad är ALC? Tomas Grysell förklarar (fyra filmer)
Coachning i din lärarroll
Distansundervisning
Examination
Undermeny för Examination
Examinationsformer
Excellent lärare
Undermeny för Excellent lärare
Så här ansöker du om prövning
Undermeny för Så här ansöker du om prövning
Hit skickar du din ansökan
Tre förutsättningar för prövning
Skriv din pedagogiska portfölj
Film: Mette Sandoff
Handläggningsprocessen
Bedömningskriterier
Här är de excellenta lärarna
Handledning av doktorand
Hybridundervisning
Kursplaneskrivande
Undermeny för Kursplaneskrivande
Kursens benämning och omfattning
Kursens nivå, ämnesgrupp, huvudområde och moduler
Beslut och fastställande
Inplacering
Behörighet
Innehåll
Mål
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Examinationsformer
Betyg
Kursvärdering
Övrigt
Kurslitteratur
Learning Lab
LibGuide i högskolepedagogik
Pedagogisk portfölj – så skriver du
Pedagogiskt idéprogram
Publicering – erbjudande
Tillgänglig undervisning
Upphovsrätt
Undermeny för Upphovsrätt
Upphovsrättens grunder
Upphovsrätt för lärare
Använda andras material
Publicera eget material
Öppna lärresurser
Hitta fria bilder, filmer och ljudklipp
Avtal och överenskommelser
Frågor och svar (FAQ)
Utveckla studenters skrivande
Villa Martinson
Digitala verktyg
Undermeny för Digitala verktyg
Zoom
Undermeny för Zoom
Spela in video i Zoom
Råd om säkerhet i Zoom
Beställning av tillfälligt konto i Zoom för gästlärare
Frågor och svar om Zoom (FAQ)
GU Play
Powerpoint - gör film av din presentation
Camtasia
Gör film för undervisning
PIL-enhetens studio
Inspelningsutrustning för podcast
Inspelningsrum
Mobil ljud- och videoutrustning
Stöd vid kursutveckling med digitala verktyg
Projekt
Undermeny för Projekt
Fysiska och digitala studie- och lärmiljöer
Delningskultur för utbildning, rekrytering och kunskapsutveckling (DURK)
Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet (DigiKomp)
Undermeny för Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet (DigiKomp)
Beviljade utvecklingsarbeten samt projektrapporter
Publicerat
Undermeny för Publicerat
Högskolepedagogisk skriftserie
Högskolepedagogiska texter
PIL:s rapportserie
Rapporter från uppdrag m.m.
Om oss
Undermeny för Om oss
Kontakt
Medarbetare
Organisation
Enhetsråd
Om webbplatsen
Lyssna
Kontakt
Svenska
English
Sök
Meny
Sök
Sök meny
Hitta nyheter
Hitta evenemang