Ändrade examinationsformer i kölvattnet av generativ AI
Den senaste utvecklingen kring generativ AI med verktyg som ChatGPT ger förändrade förutsättningar för examinationer. För att säkerställa både kvalitet och rättssäkerhet i bedömningar behöver du som lärare se över och vidareutveckla dina examinationsformer.
Denna workshop riktar sig till dig som vill arbeta med att utveckla nya eller förändra befintliga examinationsformer. Workshoppen ger stöd i detta arbete genom att erbjuda inspiration, praktiska arbetssätt och möjligheter till kollegialt erfarenhetsutbyte. Eftersom utveckling av examinationer ofta gynnas av samarbete uppmuntrar vi anmälan av minst två personer från samma kurs, lärarlag eller institution.
Workshoppen syftar till att ge dig som deltagare förutsättningar att:
- Identifiera hur generativ AI påverkar studenters lärprocesser i relation till kursmålen och därigenom identifiera vilka delar av befintliga examinationer som riskerar att undergrävas eller behöver stärkas.
- Designa examinationsuppgifter som är anpassade till utveckling inom generativ AI och som stödjer studenters lärande och en rättssäker bedömning.
Workshoppen innehåller en mix av föreläsning, diskussion och arbete med eget material.
Medverkande: Linda Bradley och Mattias von Feilitzen
Våren 2026
Datum och tid: Tisdag 17 februari kl. 9:00–11:00
Plats: Pedagogen Hus A, sal A2 314 (två trappor upp), Västra Hamngatan 25
Förberedelser
För att du ska få ut så mycket som möjligt av workshoppen utgår vi från att du har grundläggande förståelse om generativ AI och känner till de riktlinjer som finns vid universitetet.
Inför workshoppen ber vi dig därför ta del av följande material:
- AI-genererat material inom högre utbildning
- Vägledning för lärare om generativ AI i utbildningen (PDF)
- Vägledning vid användningen av AI-verktyg (i Medarbetarportalen, inloggning krävs)