Nytänkande kring bedömning och återkoppling – ny högskolepedagogisk text | PIL-enheten
Länkstig

Nytänkande kring bedömning och återkoppling – ny högskolepedagogisk text

Publicerad

I serien Högskolepedagogiska texter har PIL publicerat artikeln ”Rethinking Assessment and Feedback in the Age of AI through GEm Lab: Product versus Process”. Författare är Abhinayan Basu Bal och Trisha Rajput vid Handelshögskolan.

Utvecklingen inom generativ AI tvingar universitet och högskolor att ompröva hur lärande, bedömning och återkoppling ska utformas och genomföras. Många lärosäten har fokuserat på att reglera användningen av AI. Abhinayan Basu Bal och Trisha Rajput föreslår en strategi som de tror kan vara mer produktiv, nämligen att utforska hur bedömning kan främja de förmågor som AI inte kan efterlikna.

I sin artikel introducerar de en socio-teknisk och pedagogisk modell för detta nytänkande. Modellen kallas Generativity and Emergence Laboratory (GEm Lab) och är en infrastruktur för forskning och utbildning vid GU. GEm Lab placerar studenter och lärare i digitala ekosystem där AI utvecklas, debatteras och implementeras, och kopplar därigenom samman akademiskt lärande med praktisk tillämpning.

Läs texten här: 

Samtliga texter hittar du här: Högskolepedagogiska texter

Välkommen att skicka in din egen text

Har du en högskolepedagogisk text som du vill utveckla vidare och förmedla till andra? PIL vill främja öppna och generösa kollegiala samtal om högskolepedagogik och erbjuder publiceringsmöjligheter för alla vid GU. PIL-redaktionen granskar, ger konstruktiv feedback och lyfter fram texter som kan läsas av alla med intresse för högskolepedagogiska frågor.

Läs mer om publiceringsmöjligheter hos PIL