Kursutveckling – från lärandemål till aktivitet och examination | PIL-enheten
Länkstig

Kursutveckling – från lärandemål till aktivitet och examination

Vill du snabbt och effektivt utveckla en kurs med tydlig koppling mellan lärandemål, undervisningsaktiviteter och examination? Den här workshoppen ger dig och ditt lärarlag ett praktiskt arbetssätt för att skapa en översiktlig och genomtänkt kursdesign – på bara två timmar.

Med utgångspunkt i den beprövade ABC-metoden har vi utvecklat ett upplägg som bättre stödjer studentcentrerat lärande, variation och kontinuerlig examination. Fokus ligger på hur du som lärare kan skapa en röd tråd i kursen, där varje aktivitet förbereder studenterna inför nästa steg och stärker deras lärande.

Under workshoppen kommer du och ditt team att:

  • arbeta med er egen kurs – med kursplan och lärandemål som utgångspunkt,
  • identifiera centrala lärandemål och fundera över hur de bäst kan examineras,
  • bygga en visuell kursöversikt (storyboard) med hjälp av aktivitetskort och en tidslinje,
  • diskutera hur digitala och fysiska moment kan kombineras för att stödja lärandet,
  • och få feedback från andra deltagare.

Efter workshoppen:

Ni lämnar workshoppen med en konkret plan för din kurs – en visuell design där lärandemål, aktiviteter och examinationer hänger ihop. Den kan direkt användas som grund för vidare utveckling av kursplan och Canvas-sida.

Tid: 2 timmar (fika ingår under passet)
Förberedelse: Ta med er kursplan och eventuella scheman 
Målgrupp: Lärarlag vid Göteborgs universitet som vill utveckla sin kurs, oavsett ämne eller format.

Workshoppen ges på begäran

Workshoppen har inga fasta datum utan ges endast på begäran. OBS: Minst 8 deltagare krävs. För att boka in en workshop, kontakta workshopledaren Håkan Fleischer:

Förutsättningar

Det är en fördel om flera lärare som ska samarbeta i en kurs deltar tillsammans. Alla deltagare bör ta med befintlig kursplan, alternativt en relativt långt gången idé om en tilltänkt kurs. Workshoppen pågår i två till tre timmar (beroende på era önskemål) och inleds med en kort presentation. För att genomföra workshoppen krävs minst 8 deltagare. Läs gärna mer och se en film om ABC-metoden här:

På bloggen finns även en svensk översättning av workshopmaterialet:

Bakgrund

Metoden har utvecklats vid London University College och bygger på den forskning som presenteras i professor Diana Laurillards bok Teaching as a Design Science (Laurillard, 2012). Genom att tillämpa aktuell forskning i utbildningsvetenskap, pedagogik samt kognitions-och neurovetenskap, kan lärare skapa goda förutsättningar för kvalitet i undervisning och lärande. Laurillard tar som utgångspunkt att lärarens arbete handlar om att designa sin undervisning, det vill säga ständigt utveckla kursens innehåll genom att pröva, ompröva, och anpassa sin undervisning. ABC-metoden tillhandahåller verktyg för detta och ger samtidigt lärarlag möjlighet att på ett prestigelöst och strukturerat sätt diskutera innehållet i en gemensam kurs. Metoden har utvärderats och fått mycket positiva omdömen.