Generativ AI och dess inverkan på lärandeprocesser | PIL-enheten
Länkstig

Generativ AI och dess inverkan på lärandeprocesser

Ett seminarium om hur generativ AI påverkar studenters lärande och deltagande i utbildning. Hur förändras utbildning när studenter kan använda generativ AI för skrivande, läsning och återkoppling? Hur kan du som lärare arbeta för att studenter ska få möjligheter till lärande? Kan generativ AI användas som stöd för lärande?

Med utgångspunkt i hur generativ AI fungerar kommer vi in på och diskuterar aspekter kring hur dessa teknologier inverkar på studenters förutsättningar att lära. I relation till detta berör vi också begrepp som metakognition och kritiskt tänkande. Syftet är att ge lärare en fördjupad förståelse för hur generativ AI kan påverka studenters förutsättningar för och möjligheter till lärande och hur undervisningen kan utformas för att stödja ett medvetet och reflekterat förhållningssätt till dessa teknologier.

Seminariet syftar till att ge dig som deltagare förutsättningar att

  • resonera kring hur generativ AI inverkar på studenters förutsättningar för lärande
  • utforma aktiviteter som tar hänsyn till möjligheter och risker med generativ AI utifrån lärandeaspekter

Seminariet innehåller en mix av presentation, reflektion och diskussion.

Våren 2026

Datum och tid: Tisdag 21 april kl. 09:00–11:00

Plats: Pedagogen Hus A, sal A2 314 (två trappor upp), Västra Hamngatan 25

Förberedelser

För att du ska få ut så mycket som möjligt av seminariet utgår vi från att du har grundläggande förståelse om generativ AI och känner till de riktlinjer som finns vid universitetet.

Inför seminariet ber vi dig därför ta del av följande material: