Etiska överväganden relaterade till generativ AI i högre utbildning | PIL-enheten
Länkstig

Etiska överväganden relaterade till generativ AI i högre utbildning

Ett seminarium som belyser de etiska dilemman som kan uppstå vid användning av generativ AI i undervisningen. Vi diskuterar frågor som rör exempelvis transparens, inkludering och hållbarhet, och hur dessa påverkar både lärare och studenter.

Vid seminariet används scenarier och dilemman från högre utbildning för att synliggöra etiska utmaningar och även för att ge utgångspunkter för gruppvis reflektion kring hur etiska principer kan omsättas i den egna undervisningspraktiken.

Seminariet syftar till att ge dig som deltagare förutsättningar att

  • resonera kring och förhålla sig till etiska utmaningar med generativ AI inom högre utbildning.

Seminariet innehåller en mix av presentation, gruppreflektioner och diskussion.

Medverkande: Mattias von Feilitzen och Elizabeth Olsson 

Våren 2026

Datum och tid: Tisdag 12 maj kl. 09:00–11:00 

Plats: Pedagogen Hus A, sal A2 314 (två trappor upp), Västra Hamngatan 25

Förberedelser

För att du ska få ut så mycket som möjligt av seminariet utgår vi från att du har grundläggande förståelse om generativ AI och känner till de riktlinjer som finns vid universitetet.

Inför seminariet ber vi dig därför ta del av följande material: