Fem frågor till Anna Davidsson, nyutnämnd excellent lärare | PIL-enheten
Länkstig

Fem frågor till Anna Davidsson, nyutnämnd excellent lärare

Publicerad

Anna Davidsson är verksam vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. I oktober utsågs hon till excellent lärare vid Göteborgs universitet.

Vad hoppas du att utnämningen till excellent lärare ska innebära för dig? 

– Jag hoppas att få nya möjligheter att arbeta med pedagogisk utveckling i olika sammanhang och former. Jag ser särskilt fram emot att få göra det tillsammans med andra, engagerade kollegor och att också själv få lära mig mer utifrån deras erfarenheter och kunskap. Min förhoppning är att jag i rollen som excellent lärare både ska få arbeta konkret med pedagogiska utvecklingsprojekt, men också få stötta mina kollegor i deras arbete och kompetensutveckling. 
 

Bild
Porträttbild Anna Davidsson
Som lärare behöver man alltid komma ihåg att också vara medmänniska, säger Anna Davidsson.

Har du några råd till universitetslärare som vill utveckla sin undervisning? 

– Jag skulle rekommendera att man försöker få in det pedagogiska utvecklingsarbetet som en vardaglig rutin i sitt undervisningsuppdrag. Man kan tänka på det som ett löpande underhåll av en bostad: genom att göra lite i taget kan du slippa att göra jättemycket på en gång. När du har ett kursansvar eller ett undervisningsmoment: skriv ned vad du själv tycker inte riktigt fungerar, vad studenterna protesterar mot, eller vad de ställer mycket frågor kring. Inför nästa gång ser du till att ändra och förtydliga utifrån dessa anteckningar (där kanske bara de mer övergripande punkterna har tagits med i en kursrapport). 

– Håll tanken på utvecklingsarbete levande! Att ändra på något är svårt om man saknar idéer, material och kunskap för förändringsarbetet. Så använd tiden mellan kursperioderna för att samla inspiration genom att t.ex. spara på bra forskningsexempel, texter, bilder. När du hör eller läser om andra undervisningsupplägg: fundera på om och hur det skulle passa för dig och din studentgrupp. Om du har ett specifikt problem som behöver lösas: ta hjälp av dina kollegor för att hitta möjliga vägar framåt.

– Sedan kommer det förstås ändå hända att det dyker upp saker som gör att du måste förändra i din kurs eller ditt undervisningsmoment i en viss riktning, vid en viss tidpunkt. Men vid det laget har du förhoppningsvis blivit så van vid utvecklingsarbete att du ser det som en rolig utmaning snarare än svårt och jobbigt!
 

Hur har du arbetat med pedagogiskt ledarskap? 

Jag har under flera år arbetat som studierektor på Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, med fokus på institutionens uppdrag inom lärarutbildningen. I den rollen ingår att utöva pedagogiskt ledarskap både långsiktigt och strategiskt (t.ex. i diskussioner kring vilka utbildningsuppdrag vi ska delta i och hur utbildningen bör utformas) och i den dagliga verksamheten. Det senare har handlat om att på olika sätt stötta mina kollegor i deras kompetensutveckling och deras pedagogiska ledarskap i relation till studenterna. I vår akademiska miljö finns en enorm potential i den samlade kunskapen och erfarenheten i kollegiet. Därför har jag framförallt försökt stötta en kollegial kultur där vi delar lärdomar, material och undervisningsupplägg, bekymmer och ansvar med varandra. När jag själv undervisar strävar jag likaså efter att skapa samskapande och studentaktiva upplägg där studenternas erfarenheter och utmaningar ges utrymme.  


Vad har präglat din syn på undervisning mest?

– Jag tänker att man aldrig ska underskatta betydelsen av det relationella, det sociala och det kontextuella i undervisning. Det finns därför inte en ideal modell för undervisning, utan kursupplägg och kommunikation behöver alltid anpassas till studentgruppen i fråga. Tycker studenterna att innehållet är svårtillgängligt, behöver lärarna övertyga studenterna om att de har förmågan att erövra innehållet. Saknas social sammanhållning i gruppen kan det behövas extra stöttning och struktur för grupparbeten. Studenternas motivation och förmåga till lärande påverkas också av allt det som ligger bortanför kursinnehåll och lärandemål: arbete, omsorgsansvar, pendlingsavstånd m.m. Som lärare behöver man därför alltid komma ihåg att också vara medmänniska och, i den mån det är möjligt, se till att förutsättningarna för lärande ges.  
 

Vad gör du helst på din fritid?

– Under längre ledigheter läser och skriver jag gärna. Annars tittar jag mest på streamade serier, helst halvkasst tonårsdrama. Jag tycker också om att få leka i olika former. Escape room, karaoke och teater­impro är kul!

FAKTA OM ANNA

Undervisning: Anna Davidsson är lektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap och har undervisat sedan 2005. Hon har under flera år varit studierektor för institutionens uppdrag inom lärarutbildningen där hon idag gör huvuddelen av sin undervisning. Hon handleder även doktorander inom Sociologi, Arbetsvetenskap och Samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning.  

Bakgrund: Anna disputerade i sociologi 2011 vid Göteborgs universitet och erhöll docentgrad 2019. Sedan 2015 är hon anställd som lektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap där hon också forskar inom arbetssociologi.  

FAKTA OM TITELN