Så kan vi minska studentfrånvaron – ny högskolepedagogisk text | PIL-enheten
Länkstig

Så kan vi minska studentfrånvaron – ny högskolepedagogisk text

Publicerad

I serien Högskolepedagogiska texter har PIL-enheten publicerat studien ”Students’ absenteeism during in-person lecturing in higher education: A pilot study of causes and potential solutions”. Författare är Stefania Galli vid Institutionen för ekonomi och samhälle.

Studenters frånvaro inom högre utbildning har blivit ett allt större bekymmer, i synnerhet efter pandemin. I studien undersöker Stefania Galli de bakomliggande orsakerna till återkommande frånvaro vid fysiska föreläsningar och utforskar möjliga strategier för att vända utvecklingen. Med fokus på masterstudenter vid Handels använder hon enkätdata för att analysera närvaromönster och identifiera centrala faktorer bakom frånvaron.

Resultaten visar att obligatorisk närvaro inte är den främsta drivkraften för deltagande. I stället påverkas frånvaron i hög grad av faktorer som livspussel, tillgång till inspelat material och föreläsningarnas engagemangsnivå. Studenter som behöver pussla ihop sina studier med arbete och andra åtaganden värdesätter flexibiliteten i asynkron undervisning, medan de som prioriterar social interaktion tenderar att föredra fysisk närvaro. 

För att motverka frånvaro betonar studien vikten av interaktiva undervisningsmetoder. Ökat engagemang från både lärare och medstudenter identifieras som en nyckel, liksom samarbetsinriktade aktiviteter på campus. Minskat fokus på läroboksbaserade examinationer rekommenderas.

Läs texten här: 

Samtliga texter hittar du här: Högskolepedagogiska texter

Välkommen att skicka in din egen text

Har du en högskolepedagogisk text som du vill utveckla vidare och förmedla till andra? PIL vill främja öppna och generösa kollegiala samtal om högskolepedagogik och erbjuder publiceringsmöjligheter för alla vid GU. PIL-redaktionen granskar, ger konstruktiv feedback och lyfter fram texter som kan läsas av alla med intresse för högskolepedagogiska frågor.

Läs mer om publiceringsmöjligheter hos PIL