Evidensinformerad undervisning i högre utbildning | PIL-enheten
Länkstig

Evidensinformerad undervisning i högre utbildning

Ett seminarium med Jonas Linderoth.

Evidensinformerad undervisning handlar om att omsätta forskning om effektiva undervisningsstrategier i sin lärargärning. Det handlar om att använda sig av pedagogiska arbetsformer som i flera högkvalitativa studier visat på meningsfulla effekter på den som lär sig. Under det här seminariet ges en rad konkreta exempel på hur evidensinformerad undervisning kan genomföras i högre utbildning. Under seminariet visas principerna fördelad inlärning, återkallning, elaborering och responsiv undervisning. Fokus är på konkreta upplägg som kan göras inom begränsade tidsramar och med de digitala verktyg som GU tillhandahåller.

Nästa seminarium

Det är inte bestämt när seminariet ges nästa gång.

Om Jonas Linderoth

Jonas Linderoth är dels professor i pedagogik, dels professor i MEB (Medier, estetik och berättande). Han arbetar på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid GU.