Tips till dig som vill arbeta i ALC-sal

Här får du tips och förslag från kollegor från olika fakulteter vid Göteborgs universitet. Saker som kan vara bra att tänka på och konkreta förslag för att komma igång.

Det finns också artiklar och webbsidor med tips och idéer, dem hittar du här: Lästips och länkar om ALC

Effekten av att arbeta med aktivt lärande och att använda ALC-salen som förstärkare för den effekten gör att det är väl värt ett försök eller två. Självklart kan man alltid stöta på svårigheter, men det finns gott om inspiration att hämta, både på dessa sidor och i de resurser som vi tipsar om. Du kan också gå med i Nätverket för aktivt lärande och ALC för att träffa andra vid GU som utforskar dessa arbetssätt.

Några av de utmaningar som man som lärare behöver hantera i ALC-salen är att:

1. Det finns inte en fokuspunkt i rummet. Det är inte självklart att alla studenter ser läraren samtidigt eftersom salen är utformad så att läraren inte är i uppmärksamhetens centrum. Här är rådet att justera dina aktiviteter i ALC-salen så du utnyttjar rummet genom att arbeta med aktivt lärande.

2. Miljön i ALC-salen kan upplevas som distraherande för vissa studenter. Man ser enkelt vad andra grupper gör, det pågår gruppdiskussioner runt omkring där man sitter, ljudnivån kan vara hög, med mera. Här är rådet att som lärare hjälpa studenterna med vad de skall fokusera på med verbala signaler, t ex ”nu vill jag att ni tittar på skärmen”. Man kan också förbereda arbetsmaterial och samla det fysiskt i mappar på respektive bord. Som lärare gör också den överblick som rummet erbjuder att det är lätt att se var det pågår saker som inte hör till uppgiften.

3. Teknik i kubik. Det kan kännas överväldigande när man kommer in i en ALC-sal med mycket teknik. Här är rekommendationen att man i förväg bestämmer sig för vilken teknik man vill använda. Besök gärna salen i förväg och boka in tid med en tekniker som kan visa vilka möjligheter som finns. Vad du sedan använder är upp till dig. Det kan vara bra att berätta för studenterna hur du har tänkt, så att de inte får förväntningar på rummet och tillfällena där som inte blir uppfyllda.

Workshop om ALC

Råd från kollegorna

Pia Köhlmyr hälsar: Var inte rädd – våga pröva! Känner du dig osäker så gå till salen och testa innan.

Navigate to video: Pia Köhlmyr - Har du några råd till den som vill börja arbeta i en ALC-sal?
Video (01:39)
Pia Köhlmyr - Har du några råd till den som vill börja arbeta i en ALC-sal?

Några kan känna tveksamhet inför att arbeta i ALC-salen för att den är utrustad med så mycket teknik. Pia Köhlmyr reflekterar över om man faktiskt måste kunna behärska all teknik i salen för att använda den:

Navigate to video: Pia Köhlmyr - Behöver du vara tekniskt kunnig för att använda ALC?
Video (01:17)
Pia Köhlmyr - Behöver du vara tekniskt kunnig för att använda ALC?

Christel Backman och Sara Uhnoo har kursintroduktion i ALC-salen. Här delar de med sig av några råd om hur du på ett enkelt sätt kan skapa trygghet för studenterna i ALC-salen:

Navigate to video: Christel Backman & Sara Uhnoo - Vilka råd kan ni ge den som vill ha kursintroduktion i ALC-salen?
Video (01:31)

Christopher Holmberg examinerar i ALC-sal och beskriver här några saker som är bra att tänka på innan man börjar, t ex att struktur är viktigt och att det är bra att ha en genomtänkt form för hur bedömningen ska ske, så att den kan ske individuellt trots att examinationen genomförs i grupp:

Navigate to video: Christopher Holmberg - Vilka råd skulle du ge till den som ska examinera i ALC-salen?
Video (02:21)